Når du skal lave et budget, så kan det være svært at komme i gang. For hvad er det nu der skal med i budgettet? Det kan nemlig være svært at huske alle udgiftsposter du har. Længere nede på siden kan du downloade et gratis budgetskema så du kan komme hurtigt i gang. Budgetskemaet er lavet i Excel, så du nemt selv kan rette det til så det passer til dine indtægter og udgifter. Selvom du kan hente et forudfyldt skema, så skal du stadig forvente det kommer til at tage dig lidt tid at få det optimale ud af at ligge et budget. Find dine PBS udskrifter, log på netbank, check din e-boks, så er du godt på vej. Det er vigtigt at huske at holde budgetskemaet opdateret, så husk at opdaterer arket når en regning ændrer sig, eller du køber et nyt abbonnement eller lign.
Få et bedre overblik over din økonomi med disse råd:
Nedenstående råd er gode tommelfinger regler for hvordan du/i får en bedre økonomi. Det kan være du allerede i dag bruger en måde der fungerer for dig, så kan du rolig bruge den metode, og i stedet hente budgetarket og komme i gang med at ligge budgettet.
- Jeg anbefaler at hvis du ikke allerede har en budgetkonto i banken, så få oprettet en med det samme. Få banken til at flytte alle dine eksisterende PBS aftaler til at blive trukket fra budgetkontoen.
- Tilmeld alle dine faste regninger til PBS, så slipper du for at huske at betale dem, og de bliver samlet i din PBS oversigt.
- Opret opsparingskontoer, det kunne f.eks. være en Børneopsparing, en konto til vedligeholdelse af boligen, eller en opsparingskonto til ferier.
- Opret faste overførsler til opsparingskontoerne, og tag det med som en fast månedlig udgift i budgettet.
Indtægter og udgifter
Den nemmeste del af budgettet bliver indtægterne. Du får løn/SU/dagpenge/understøttelse, har du fælles økonomi, så er der 2 indtægter, som får hver deres linie i budgetarket. Har du børn, så kan det være du får børnepenge, eller det kan være en helt anden indtægtskilde.
Når først du går i gang med at skrive alle dine udgifter ned, så vil du opdage at du faktisk har rigtig meget du bruger penge på. Der er en række faste udgifter der ikke varierer specielt meget. Det kan f.eks. være husleje, forsikringer, licens, børnepasning, afbetaling af gæld mm. Vær opmærksom på at el, vand og varme typisk bliver betalt a conto, og bliver opgjort en gang om året. Hvis du f.eks. har brugt meget strøm, så kan du ende med at skulle betale mere når året er omme.
Du skal også gøre op med dig selv om hvor stringent du vil være når du laver budget. Skal der være fuld styring på dit budget, så tilføj alle ekstra poster, så du ved præcis hvor meget du må bruge i måneden på at gå i byen, ud og spise, i biografen o.l. Alternativet er at det der står tilbage på din løn konto er det du kan bruge. Husk dog på at jo mere du kan få i budgetskemaet, jo nemmere er det at gardere sig mod underskud på kontoen.
Vejledning til brug af budgetskemaet.
Budgetskemaet er i Excel, og du starter med at skrive hvor meget der står på budgetkontoen, i celle B2. Tilføj dine indtægter i række 6 til 9. Herefter udfylder du alle dine udgifter, fordelt på hvornår i løbet af året regningen skal betales. De forudfyldte felter kan du rette til efter dit behov, eller slette dem du ikke har brug for. For hver udgiftspost kan du i kolonne N se de årlige udgifter til hver post. Den samlede udgift for hver måned ser du i række 78.
Efter du har udfyldt alle udgifterne kan du i række B 85 se den gennemsnitlige månedlige udgift. Det er det beløb du som minimum skal overføre til budgetkontoen hver måned. Når hver måned er afsluttet, så hvad kontoen stod på da den sidste udgift for måneden var trukket, og det beløb skriver du i linie 82. Det giver dig overblik over hvor godt du rammer budgettet. Nederst i budgetskemaet ser du 2 grafer, den venstre viser hvor godt du følger budgettet. Hvis den røde linie er over den blå, så er det godt, ellers har du brugt flere penge end budgetteret. Dykker stregen under nul, betyder det at budgetkontoen går i minus, og du skal overveje at betale flere penge ind.